Om spinning

Hvad er spinning/ Indoor cycling

Konditionstræning i hold på specialkonstruerede cykler, som kan indstilles til den enkelte deltager.

Spinning er træning til god musik, hvor du får sved på panden, men samtidig er spinning en af de træningsformer, der er mest skånsom for både knæ, ankler og ryg.

Der køres forskellige intervaller, hvor man står, sidder, spurter, kører op ad bakke, lige ud m.m., til musik og bliver guidet af en instruktør.

Du styrer selv, hvor hårdt det skal være, fordi du selv regulerer belastningen på cyklen, men instruktøren instruerer dig, om du skal stå eller sidde samt, hvor du skal ligge i forhold til din puls og intensitetsskala. Dette medfører, at du bliver presset og får optimalt udbytte af træningen.

Spinning er primært kredsløbstræning – træning, der øger og forbedrer transporten af ilt og næringsstoffer rundt i kroppen samt styrker hjerte- og lungefunktionen og dertilhørende kredsløb.

Du opnår effektivkonditionstræning, som øger forbrændingen, uden at det stiller krav til koordinationsevne, hvilket medfører at spinning er en inspirerende og sjov træningsform, som blandt andet forbedrer din udholdenhed.

Husk rigelige mængder vand samt eventuelt et håndklæde.

Hvorfor vælge spinning

• Få bedre form
  • Du vil have mere energi - udholdenhed og styrke i hverdagen og til sport.
  • Stresse af og komme i balance
  • Et afbræk fra den stressede hverdag bygger ny energi og overskud.

Sundhedsmæssigt forsvarligt

Spinning-cyklen betragtes som en racercykel! Det betyder, at ALT, hvad vi udfører på cyklen, gør man på en racercykel.
Ydermere skal der være et formål med det, vi laver.

Da spinning startede i Danmark var det fitnesscentrene, der tog disciplinen til sig, og det betød, at instruktørerne oftest havde en aerobic baggrund.
Derfor var spinning de første år præget af mange skift og diverse øvelser a la aerobic, hvor man mente, hele kroppen skulle trænes i løbet af en time, og jo mere belastning jo bedre! Man skulle næsten være cykelakrobat for at kunne udføre øvelserne - sådan er det ikke længere.

Nu træner vi cykelteknisk korrekt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Når vi sidder på cyklen, trænes konditionen og ikke andet.

Vi har 10 cykler af mærket BodyBike Classic.
Læs mere om cyklerne på Body Bike’s hjemmeside.

Dit udstyr

Sko

Du kan benytte almindelige kondisko - og senere beslutte om du vil købe spinningsko.
Vores spinningcykler er udstyret med Look-/SPD-pedaler, hvorpå der kan klikkes udstyr, så du kan benytte almindelige kondisko.

Vil du købe spinningsko – skal du vælge dem, der sidder godt på din fod. Dem du har råd til og et par, der er nemme at spænde af og på.
Der findes nogle smarte systemer til at spænde skoene med, men jo smartere jo dyrere. Du skal vælge Look, idet de giver det mindste tryk på fodballerne pr. cm2.
Denne Look-sko kan du så også køre racer med til sommer.

Hvis du så yderligere ønsker at køre MTB ja så er du blevet så bidt af cykelsporten, at du må købe et par ekstra sko i SPD.

Bukser

Hvis bukserne kun er til spinning, så rækker det et par med en ikke særlig tyk pude. Hvis du derimod også ønsker at køre racer og MTB - ja så kan du lige så godt købe bukser med en tyk pude, idet du så kommer til at sidde længere i sadlen.

Hold øje med gode tilbud – her i Ebberup Fitness – vi har en god aftale med Sportigan i Assens – hvor du også opnår 15% rabat – når du blot oplyser, at du er medlem af Ebberup Fitness.

Trøjer

Det er en god ide at købe dem, der er svedtransporterende.
Medbring håndklæde, som kan bruges til at tørre sveden af panden.

Medbring vand til hver time

• Medbring gerne 1 liter vand
  • Fordelt på 2 x ½-liter eller 3/4-liter, så de kan sidde i holderne på cyklen.